Ministeri Orpo tukee Metsästäjäliiton vaatimuksia

Sisäministeri Petteri Orpo on samaa mieltä Metsästäjäliiton kanssa siitä, että EU:n komission esitys tuliasedirektiiviksi kaipaa muutoksia. Metsästäjäliiton mukaan monet esitetyistä terrorisminvastaisista toimenpiteistä kohdistuvat sivullisiin lainkuuliaisiin kansalaisiin eivätkä lainkaan terroristeihin ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Metsästäjäliiton puheenjohtaja Lauri Kontro ja järjestöpäällikkö Teemu Simenius tapasivat Orpon tiistaina Helsingissä.

Metsästäjäliitto esittää, että itselataaville aseille ei tule asettaa uusia rajoituksia ja kieltoja. Liitto ei hyväksy myöskään suunnitelmia etäkaupan kieltämisestä yksityishenkilöiltä. Liitto toteaa myös, että komission ehdotukset merkitsisivät lisääntyvää aselupabyrokratiaa ja kasvavia kustannuksia ilman, että aseturvallisuus lisääntyisi. Tämä olisi askel taaksepäin, sillä Suomessa lupabyrokratiaa pyritään päinvastoin purkamaan aseturvallisuudesta tinkimättä.

EU:n asedirektiivin käsittely on aloitettu EU:n parlamentissa ja hallituksia edustavassa ministerineuvostossa. Direktiivi on lainsäädäntöohje, joka sitoo jäsenmaita. Tullakseen voimaan direktiivi pitää hyväksyä sekä parlamentissa että ministerineuvostossa. Suomen eduskunnan valiokunnat ovat tyrmänneet EU:n komission esityksen suurelta osin.

Orpo ilmoitti hallituksen neuvottelevan koko ajan komission kanssa ja pyrkivän saamaan aikaan muutoksia esitykseen yhdessä muiden jäsenmaiden kanssa.