Kannatamme sudenhoitoon uutta mallia

Puheenjohtaja Risto Sulkavan (Suomen Luonnonsuojeluliitto) ja puheenjohtaja Lauri Kontron (Suomen Metsästäjäliitto) yhteinen lausuma kannanhoidollisesta sudenmetsästyksestä:

Maa- ja metsätalousministeriö on päättänyt sallia Suomessa tänä keväänä kannanhoidollisen sudenmetsästyksen siten, että jahdissa kaadetaan enintään 29 sutta. Lupamäärä perustuu Luonnonvarakeskuksen tekemään arvioon susikannan suuruudesta. Suomen Riistakeskus on myöntänyt kevään jahtia varten 24 sudenkaatolupaa. Jahdin on määrä alkaa maanantaina 23.2.2015.

Luonnonsuojeluliitto ja Metsästäjäliitto tukevat MMM:n ja Riistakeskuksen päätöstä kokeilla uudenlaista susikannan hoitoa.

Molemmat järjestöt tuomitsevat salametsästyksen jyrkästi.

Molemmat kannattavat kokeiluna susikannan hoitoon uutta mallia. Kokeilun keskeinen tavoite on poistaa salatappamista. Samalla se voi lisätä susien arkuutta ja susikannan hoito voitaisiin saada kestävälle pohjalle.

Kokeiluun kuuluva susien laillinen metsästys on nyt vaarassa jäädä toteutumatta ainakin osassa maata. Syynä ovat osittain heikosti perustellut valitukset.

Toivomme, että valituksia ei juuri tulisi, sillä järkiperäinen kannanhoito perustuu yhteistyöhön. Yhteistyön avulla voidaan karsia laitonta tappamista sekä hoitaa susikantaa kestävästi. Kestävään kannanhoitoon kuuluu susikannan kasvaessa myös susien metsästys.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Risto Sulkava, SLL, p. 050-5602113